• मंसिर १२ २०८१, बुधबार

लोकतन्त्रमा पार्टी महाधिवेशन

आश्विन २३ २०७८, शनिबार

रोमन या ऐथेन्स नगरराज्यबाट सुरु भएको जनताको सहभागिताको शासन पद्धति (नाम जे दिए पनि लोकतन्त्र गणतन्त्र प्रजातन्त्र) ले यहाँसम्म आइपुग्दा धेरै आरोह अवरोह पार गरिसकेको छ ।

विभिन्न आरोह अवरोहको क्रममा विभिन्न अभ्यास पनि हुँदै आएको छ । यस क्रममा प्रजातन्त्र शब्दको पुनर्बाेध गरी जनतालाई वास्तविक रुपमा सार्वभौम बनाउने शासन पद्धतिको आग्रहका साथ लोकतन्त्रको अविष्कार भएको हो भन्ने गरिन्छ ।

वास्तवमा लोकतन्त्र भनेको विचार, दर्शन, मूल्य र मान्यता अनुरुपको व्यवहारमा फस्टाउने पद्धति हो । विचार दर्शन र मुल्य मान्यता छ भनेर मात्र हुँदैन । त्यस अनुसारको व्यवहार चाहिन्छ ।

यसै मान्यतालाई आत्मसात् गरी राजनीतिक दलसम्बन्धी ऐन–२०७३ को दफा १६ ले गरेको कानूनी व्यवस्थाअनुसार ‘संघीय प्रदेश तहका समिति सम्बन्धी व्यवस्था अन्तर्गतको उपदफा १ मा केन्द्रिय समिति तथा प्रदेश समितिमा प्रत्येक पदधिकारिको निर्वाचन विधानमा व्यवस्था भएबमोजिम प्रत्येक पाँच वर्षमा कम्तिमा एक पटक गर्नु पर्ने र उपदफा २ मा यदि विशेष परिस्थिति उत्पन्न भई पाँच वर्ष भित्रमा त्यस्ता पदाधिकारिको निर्वाचन सम्पन्न हुन नसकेमा विधानमा व्यवस्था भए बमोजिम आयोगलाई जानकारी गराइ त्यस्तो अवधि पूरा भएको मितिले ६ महिनाभित्र त्यस्ता पदाधिकारीको निर्वाचन गर्नुपर्ने रहेको छ ।

सोहि कानुनी र संवैधानिक व्यवस्थाअनुसार नै अहिले महाधिवेशन हुँदैछ । जसअनुसार नेपाली काग्रेसको नयाँ कार्यतालिकाअनुसार मार्ग ९ गतेदेखि १३ गते सम्म १४ औं महाधिवेशन गर्दैछ भने नेकपा एमालेले पनि यही आश्विन ५, ६, ७ गते विधान महाधिवेशन गरी मार्ग महिनामा नै १०औं महाधिवेशन गर्दैछ र अन्य दलको पनि हुँदैछ ।

पार्टीको महाधिवेशन भनेको पार्टी जीवनलाई जीवन्त राख्ने लोकतान्त्रिक मूल्य मान्यता अन्तर्गत नै पर्दछ । हाम्रो बोलि व्यवहारमा मूल्य र मान्यतालाई समनार्थी शब्दको रुपमा लिए पनि सार रुपमा यी दुईबीच पनि भेद वा भिन्नता रहेको हुन्छ ।

मान्यता भनेको धेरै हदमा संरचनात्मक पक्षसँग सम्बन्धित हुन्छन् भने मूल्य भनेको आन्तरिक गुण जसले खास प्रकारको पद्धतिको लागि उत्साह, आदर, विश्वास, जिम्मेवारी, आत्मअनुशासन र निष्पक्षतालाई बोध गराउँछ । लोकतन्त्रका मूल्यहरुले लोकतन्त्रका संरचना र कार्यपद्धतिका लागि आधार दिन्छ ।

सोहि कार्यपद्धतिका आधार निर्माणको लागि माहाधिवेशन गर्नै गरिन्छ । पार्टीको सिद्धान्त मार्गदर्शन विधिविधान निर्माण, परिमार्जन, संशोधन, नीति निर्देश, समीक्षा, योजना निर्माण सफल कार्यान्वनसँगै पार्टी नेतृत्व निर्माण गर्ने महत्वपूर्ण थलो हो महाधिवेशन ।

त्यहाँ लाखौं कार्यकर्ताले विधानतः प्रतिनिधि छनोट गरी आफ्ना भावना विचारको प्रतिनिधित्व गराएका हुन्छन् । तदनुरुप वृहत छलफल गरी विधिप्रक्रिया बमोजिम सर्वसम्मत रुपमा या वहुमत अल्पमत मत विभाजन द्वारा पाँचवर्षका लागि विधान र नेतृत्व निर्वाचित हुन्छन् ।

यी निर्वाचित पदाधिकारिले राजनीतिक दलसम्बन्धी ऐनको दफा–२०मा निर्दिष्ट गरिएको प्रतिस्पर्धात्मक बहुदलीय संघीय लोकतान्त्रिक गणतन्त्रात्मक प्रणालीको सुदृढीकरणसम्बन्धी कार्य गर्ने, मुलुकको सामाजिक, आर्थिक, सांस्कृतिक विकासका नीति योजना र कार्यक्रम जनसमक्ष ल्याउनु पर्ने र मुलुकको अर्थतन्त्रलाई आत्मनिर्भर स्वतन्त्र तथा उन्नतिशील बनाउँदै समृद्ध अर्थतन्त्र निर्माण गर्नुपर्ने लगायतका दायित्व कर्तव्य निर्वाह गर्नुपर्ने हुन्छ ।

जसअनुसार लोकतन्त्रलाई वैधता दिने र नागरिक अभिमत परिचालन गर्ने कार्यमा यिनै राजनीतिक दलहरु क्रियाशील हुन्छन् भने राजनीति चाहिँ विचार, दर्शन र सिद्धान्तका आधारमा प्रतिस्पर्धामा रहन्छ ।

राज्यका विभिन्न संरचना र तहहरुमा जनताको समान सहभागितालाई सहज पार्नु र लोकतान्त्रिक संस्थाहरुलाई जनताप्रति प्रत्यक्ष उत्तरदायी बनाउनु नै लोकतन्त्रको प्रमुख उद्देश्य हो ।

तर लोकतान्त्रिक प्रक्रियाको अभ्यासमा यी कुराहरु कसरी साँचो अर्थमा जनस्तरमा पुर्याउने भन्ने खोज अहिले पनि गर्नुपरिरहेको अवस्था छ । वास्तवमा लोकतन्त्रको सफलता भनेको समृद्धि, स्वाभिमान, समानता, शान्ति, सुरक्षा र स्वतन्त्रतामा देखिन्छ ।

यी कुराहरु प्राप्त गर्न दलका नेता पदाधिकारीहरुका व्यवहार लोकतान्त्रिक आदर्शअनुरुप क्रियाशील हुन सक्नु पर्दछ । अनि मात्र लोकतन्त्रलाई जनजीवनमा पु¥याउन सकिन्छ । विडम्वना नै भन्नु पर्दछ कि अहिले पनि नेता पदाधिकारीका आचरण व्यवहार त्यो अनुकुलका छैनन् ।

अब त्यस्तो अवस्था को अन्त्य हुुनु पर्दछ । पार्टी भनेको संगठन हो र जसलाई परिचालन गर्ने मानिस ले नै हो जसलाई नेतृत्व भनिन्छ । नेतृत्व गर्ने नेतृत्व टिम एक्काइसौ सताब्दी अनुकुलको गतिशील हुने आउनु पर्दछ । पानी जमेर बसेको तालजस्तो नभइ निरन्तर बगिरहने नदीजस्तो हुनु पर्दछ ।

संगठन मानिसको सामुहिक संलग्नताको स्वरुप हो, जसको उद्देश्य र त्यहाँसम्म पुग्ने प्रक्रिया पनि साझा हुन्छ । त्यसैले संगठनले साधन प्रविधि मानिस र वातावरणलाई समान आकांक्षामा परिचालन गर्न सक्नु गर्दछ ।

अब पिरामिड स्वरुपको सँगठन हुनु हुँदैन । जतिजति माथिल्लो पद उति थोरै संख्या तर अधिकार र शक्ति माथितिर बढ्दै जाने हुनु युगसापेक्ष हुुन सक्तैन । अब अहिलेको युगसुहाउँदो इल्टन मायोले सन् १९२४ देखि १९३२ सम्म अनुसन्धान गरी प्रचलनमा ल्याएको मानव सम्पर्क उपागमबाट सुरुआत भएको आधुनिक सिद्धान्तलाई अपनाउँदा राम्रो हुने देखिन्छ ।

यस सिद्धान्तले मानिसलाई यन्त्रको रुपमा होइन, मानिसकै रुपमा व्यवहार गरिनु पर्दछ भन्ने मान्यता राख्दछ । यसले “काम गर्ने भावना मानिसभित्र लुकेर बसेको हुन्छ, जसलाई बाहिर ल्याउन प्रेरणा चाहिन्छ भन्ने कुरामा जोड दिन्छ ।

यसका प्रमुख विशेषताहरु सकारात्मक वातावरण, मानिसमाथि जोड, उत्प्रेरणामा जोड, मानवीय सहयोग रहेका छन् । यस सिद्धान्तले काम, कार्य समुह, नेतृत्व र कार्य वातावरण बीचको आपसी सम्बन्ध र अन्तरक्रियाबाट नै संगठनले दक्षतापूर्वक काम गरी लक्ष्य प्राप्त गर्न सक्छ भन्ने मान्यता राखेको छ ।

यो सिद्धान्त निश्चित हदसम्म स्थिर, गतिशील र खुला प्रणाली, स्वचालित पृष्ठपोषण र नियन्त्रण प्रणाली, जैविक सामाजिक प्रणाली र वहुआयामिक प्रणालीको रुपमा रहेको पुष्टि भएको छ ।

तसर्थ, हामीले हाम्रा महाधिवेशनलाई पुरानो शैलीको संगठनलाई संशोधन गरी गतिशील बनाउने, परिमार्जित गर्ने अवसरको रुपमा लिन सक्नु पर्दछ । अन्यथा, अहिलेका सांगठनिक जीवन प्रणालीलाई नसच्याएमा लोकतन्त्रका उद्देश्य पूरा हुँदैन ।

लोकतन्त्रका उद्देष्य पूरा भएनन् भने जनतामा लोकतन्त्रप्रति वितृष्णा आउन थाल्छ । फलतः विद्रोह हुने सम्भावना भइ राजर्नतिक अस्थिरता निम्तिन्छ । राजनीतिक अस्थिरताभित्र विभिन्न देशीविदेशी शक्तिहरुले खेल्ने मौका पाउँछन् ।

यो विषयमा अफगानिस्तानको वर्तमान अवस्थाबाट पनि पाठ सिक्न सक्तछौ । जहाँ राजनीतिक नेतृत्व र राज्यप्रति बहुसंख्यक जनताको विश्वास थिएन र राज्यसंयन्त्रको कदमलाई जनताले साथ दिएनन् ।

फलतः राज्यशक्ति कमजोर साबित हुँदै अन्ततः राज्यसंयन्त्र फेल हुन पुग्यो र तालिवानले राज्यसत्ता हत्याउन सफल भयो । यस घटनाबाट हामीले शिक्षा लिनु पर्दछ । यो के भने राज्यशक्ति वास्तवमा शक्ति होइन, शक्ति त विचारमा हुन्छ ।

तलतल जनजनमा भिजेको र सामाजिक अन्तरघुलन भएको संगठनमा हुन्छ । जनताका हितमा ल्याइएका कार्यक्रममा हुन्छ । अनि त्यो जनशक्ति नै अजेय शक्ति हो । जसलाई केहिले पनि हराउन सक्तैनन् ।

आज अफगानिस्तानमा सो साबित भएको छ । दिगो शान्ति दिने भनेर बसेको अमेरिका समेत नसकेर आफनो देशमा फर्किनु पर्यो । यो कटु सत्यको हेक्का दलका नेता तथा भावी पदाधिकारीले राख्न सक्नु पर्दछ ।
हरेक दलहरुको बहुमूल्य सम्पत्ति भनेको नै फलामे अनुशासन हो । त्यो अनुशासनले कसैलाई शासनमा राख्ने भन्दा पनि बरु आफैलाई शासित गर्नै हो । यसको सौन्दर्यले समग्र संस्था उजिल्याउने काम गर्दछ ।